KREATOR – reveal more album details!

Germanys thrash export no. 1, KREATOR, have revealed more details on the bands upcoming album, „Phantom Antichrist“.

The tracklist of the album reads as follows:

 

CD:
01. Mars Mantra
02. Phantom Antichrist
03. Death To The World
04. From Flood Into Fire
05. Civilisation Collapse
06. United In Hate
07. The Few, The Proud, The Broken
08. Your Heaven In My Hell
09. Victory Will Come
10. Until Our Paths Cross Again
11. Iron Destiny (Japan exclusive)

 

 

 

Limited Edition Bonus DVD:
Conquerers of the ice – The making of Phanom Antichrist
- Harvesting the grapes of Horror
Live at Wacken Open Air in 2011 and 2008.
Mixed by Klaus Scheuermann.
Edited by Marcel Schleif and Stephan Lier
W.O.A. 2011:
01. Choir Of The Damned
02. Hordes Of Chaos
03. War Curse
04. Coma Of Souls / Endless Pain
05. Pleasure To Kill
06. Destroy What Destroys You
07. Phobia
08. Terrible Certainity / Reconquering The Throne
09. Flag Of Hate / Tormentor
W.O.A. 2008:
10. The Patriarch
11. Violent Revolution
12. People Of The Lie
13. Europe After The Pain

 

Phantom Antichrist“ will be released on June 1, 2012 via Nuclear Blast.

 


H.E.A.T. – ADDRESS THE NATION - EARMUSIC. – RELEASE 26 MARCH 2012

H.e.a.t. put out an incredible debut album in 2008 that surprised many AOR-junkies. The band sounded like the giants from the 80’s but was still a little different. They scored a huge hit with their Eurovision song contest single “1000 miles” in Scandinavia and the following album “Freedom Rock”  received raving reviews and was nominated as one of the top 50 albums in 2010 by Classic Rock Magazine UK. But then fate struck the band and singer extraordinary Kenny Leckremo left the band. The future of the band was uncertain but they found a replacement in the person of Erik Grönwall. Now they release their third album “Address The Nation” with new label Earmusic (Edel).

H.E.A.T. is:

  • Erik Grönwall – vocals
  • Dave Dalone – guitars
  • Eric Rivers – guitars
  • Jona Tee – keyboards
  • Jimmy Jay – bass
  • Crash – drums

FURYON – GRAVITAS - FRONTIERS RECORDS – OUT NOW

Bij Furyon zijn zanger Matt Michell en guitarist Chris Green degene die de band opgericht hebben. Zij brachten onder de naam Pride reeds een tweetal platen uit in 2001 en 2003. Hun stijl was dan meer als melodieuze rock te omschrijven. De band bloedde dood onder andere door het failliet gaan van hun platenmaatschappij. In 2006 heeft het tweetal de band Furyon opgericht en trad in diverse clubs op. Uiteindelijk bracht de band aangevuld met een tweede gitarist en een ritmesectie in eigen beheer hun album uit in mei 2011. Die was toen enkel via de website van de band te bestellen. Maar de kwaliteit werd ontdekt door Frontiers en eind maart werd dit album door Frontiers opnieuw uitgebracht.

Furyon is:

  • Matt Mitchell – vocals
  • Chris Green – guitars
  • Pat Heath – guitars
  • Alex “Nickel” Bowen – bass
  • Lee Farmery – drums

VOZ – SHADOWS OF DEATH - EIGEN BEHEER / VOZMETAL – OUT NOW

“Shadows Of Death” is het debuutalbum van het uit Florida komende Voz. In de band zit Shane French, die we nog kennen van zijn gitaarkunsten op albums van Circle II Circle, Jon Oliva’s Pain, Teer and Millenium. Maar het opmerkelijkste lid is toch wel stichter Morrie Vozdecky die hier de vocalen en de gitaar ter hand neemt. De bezetting wordt aangevuld door drummer John Teer en bassist Raven Blakkwell. De band zegt dat ze beïnvloed zijn door enkel grootheden zoals Judas Priest , Iced Earth en Testament. Benieuwd of we die invloeden ook horen in hun eigen composities!

Voz  is:

  • Shane French – guitar
  • Morrie Vozdecky – guitars & vocals
  • John Teer – drums
  • Raven Blakkwell – bass

FAAL - THE CLOUDS ARE BURNING - VAN RECORDS - OUT NOW

Faal, ontstaan in 2005, staat nu al een paar jaar garant voor een schitterend potje doom, gemixt met vlagen van black metal en post rock. Hun eerste plaat Abhorrence-Salvation uit 2008 was meteen een klassieker van eigen bodem. Nu zijn de mannen terug met hun tweede full-lenght: The Clouds are Burning.

Line Up:

·         William Nijhof – Vocals

·         Alex Koorengevel – Guitars

·         Pascal Vervest – Guitars

·         Yara Jumelet – Synths

·         Geert van Mook – Bass

·         Sarban Grimminck – Drums

 

The Clouds are Burning

 

Faal staat bekend om hun onheilspellende trage sound. Hun Doom is een heerlijke melancholische mix van funeral en drone. Een sterke mix waar ik en vele anderen zelf nooit genoeg van kan krijgen. Op dit album horen we eindelijk voor het eerst William's vocalen op studiomateriaal. Uiteraard is William live al een tijdje bij Faal aanwezig en heeft hij laten zien vocaal goed bij de stemming te passen van de band. Op dit album laat William zich van zijn beste kant horen. Zijn uitgerekte grunts komen vanuit zijn tenen gebruld.

Het album begint heerlijk onheilspellend zoals we gewend zijn. De opbouw van dit nummer is van uitstekende klasse. Schitterend dat ondanks de traagheid van de riffs de band niet schroomt om er een double bass in te flikkeren. Ondanks dat doom de boventoon voert op deze plaat, experimenteren deze mannen ook weer met black metal. Iets wat goed uitpakt op het titelnummer “The Clouds are Burning“ en ervoor zorgt dat Faal over een unieke eigen sound beschikt.

“Tempest“ laat horen dat ze niet alleen van traagheid zijn gediend. Dit nummer gaat meteen lekker vol gas van start. De afwisseling in het tempo laat zien dat Faal weet waar ze mee bezig zijn.  Ondanks dat er maar 4 nummers op het album staan, krijg je toch met de lengte van de nummers een volwaardig album voor je kiezen.

Conclusie:
Faal laat met dit album horen, dat zij zeker tot de top van de Nederlandse doom behoren.
Dit is precies wat je wilt van een goede doom plaat. Een duister melancholisch sfeertje met complexe songstructuren!

Tracklist:

1.      My Body Glows Red

2.      The Incistance Wish

3.      Tempest

4.      The Clouds Are Burning

Score: 4,5 uit 5

Link: 

http://www.myspace.com/faaldoom
https://www.facebook.com/pages/Faal 

Geschreven door Ronald van de Baan 

 


Two "Invisible" music videos released

March 24, 2012
New York, New York

 


Guns N' Roses guitarist Ron 'Bumblefoot' Thal has released two videos simultaneously for the original song “Invisible”.  One filmed in a lit room, the other filmed in darkness with night-vision cameras.

YouTube preview at http://youtu.be/QAxcIgMFXVQ?hd=1

Both videos are available for download in hi-resolution 1280x720 MPG and MP4 formats at www.bumblefoot.com

CLICK HERE FOR THE VIDEO


PHOTOREPORT: ANGELWITCH BY RIK BAUTERS

 

FOR MORE PICA'S CLICK ON PHOTO

PHOTOGRAPHER: RIK BAUTERS 


EUROPE 'Not Supposed To Sing The Blues' from Patric Ullaeus on Vimeo.


PHENOMENA – AWAKENING - ESCAPE MUSIC – OUT NOW

Het verhaal van Phenomena startte reeds in 1983 toen Tom Galley begon aan het schrijven van een paar korte verhalen. In 1985 zag het debuutalbum het levenslicht. Het bijzondere hieraan was de hele lijst van bekende gastmuzikanten die er aan meegewerkt hadden. Namen als Glenn Hughes, Cozy Powell, Don Airey en Neil Murray doken op in de line-up. De trilogie werd afgewerkt met “Dream Runner” in 1987 en “Inner Visions” in 1991. Steeds met een aantal klappers uit de metal en rockwereld in de line-up. Tot plots in 2006 het verhaal werd voortgezet met “Psychofantasy” en “Blind Faith” in 2010. Het volgende hoofdstuk uit het verhaal wordt onder de vorm van “Awakening” losgelaten op de mensheid.

Phenomena is:

  • Martin Kronlund – guitars & bass
  • Tom Harlan – guitars & keyboards
  • Imre Daun – drums
  • Kenrik Thomsen – bass
  • Per Aronson-Andersson – Hammond, keyboards

Additional musicians:

  • Carl Anthony Wright – guitars
  • Christian Wolff – guitars
  • Tommy Denander – guitars
  • Mike Slamer – guitars
  • Magnus Karlsson – guitars
  • Mat Sinner – bass
  • All COLDSPELL members
  • Steve Newman – guitars & backing vocals
  • Fredrik Bergh – keyboards on “Smash It Up” and “Gotta Move” 

AWAKENING

 

Toetsen brengen het album op gang. Lee Small (Shy) voorziet opener “Smash It Up” van krachtige vocalen en de lead gitaar van Magnus rockt lekker. Het refrein doet je in een soort van Kiss sfeertje belanden. Een energieke track met een hoge herkenbaarheidsfactor! De stem van Toby Hitchcock doet je mond open vallen van verbazing tijdens de intro van “Reality”. Zoals Toby al bewezen heeft bij Pride Of Lions (met ex-Survivor Jim Peterik) en zijn soloplaat van vorig jaar beschikt hij over een echte powerstem. De harde gitaren van Mike Slamer doen daar nog een schepje bovenop. Zijn licht shreddende solo maakt van deze song een echte parel. “Homeland” is veel rustiger van aard, maar dat past dan weer perfect bij de zachtere stem van Rob Moratti. Ik herken een snuifje Steve Perry in de stem van Rob. Het refrein brengt de nodige vaart en kracht in het sterk naar AOR neigende nummer! Wie de laatste plaat van House Of Lords in huis heeft gehaald weet dat James Christian nog altijd over een kwaliteitsvolle stem beschikt. Hij legt steeds de nodige emoties in zijn vocalen.

Het snarenwerk van Tommy Denander en Martin Kronlund tijdens het korte “Going Away” is ronduit geweldig. Er wordt stevig van leer getrokken op “Gotta Move”. Deze keer neemt Ralf Scheepers (Primal Fear) de microfoon vast en spelen de toetsen ook een opvallende rol. Bij het nummer “Shake” dekt de titel volledig de lading, want het nummer zorgt ervoor dat je met alle beschikbare lichaamsdelen begint te shaken op het ritme. Tijdens “Fighter” horen we Terry Brock (Strangeways) als zanger. Hij demonstreert hier een hardere aanpak dan dat we van gewend zijn bij Strangeways. Hij slaagt echter met grote onderscheiding bij deze ferme rauwe rocker. De toetsen bij de start van “Dancing Days” doen een rustig nummer vermoeden. Die illusie wordt te niet gedaan door de beukende riff die er aankomt. De plaat wordt in schoonheid afgesloten met het rustige “Stand Up For Love”, waarop het JAVA Gospel Choir schittert op de achtergrond en tijdens de refreinen.

Conclusie:
Het zesde album van het project Phenomena is opnieuw een knaller geworden voor de liefhebbers van melodieuze rock. Het aantrekken van diverse zangers vormt altijd een pluspunt omdat elke zanger zijn eigen stemgeluid bezit en zo zijn stempel drukt op de nummers. Dus aan afwisseling geen tekort op deze “Awakening”. Naast de zangers duiken op vele tracks ook andere snarenplukkers op, waardoor het gitaargeluid ook telkens een beetje anders klinkt. Daarnaast staan alle nummers als een huis en hebben een krachtige productie gekregen van Tom Galley. Wederom een goede aanvulling bij de melodieuze rockcatalogus van de liefhebbers!

 Tracklist:

  1. Smash It Up (Lee Small on vocals)
  2. Reality (Toby Hitchcock on vocals)
  3. Homeland (Rob Moratti on vocals)
  4. Going Away (James Christian on vocals)
  5. Gotta Move (Ralf Scheepers) on vocals)
  6. How Long (Lee Small on vocals)
  7. Shake (Mike DiMeo on vocals)
  8. Fighter (Terry Brock on vocals)
  9. Dancing Days (Niklas Swedentorp on vocals with all Coldspell members)
  10. Stand Up For Love (Chris Antblad with JAVA Gospel Choir)

Score: 3,75 out of 5

Links:

 Geschreven door Rik Bauters


BANG TANGO – PISTOL WHIPPED IN THE BIBLE BELT - 78 PRODUCTIONS – OUT NOW

Bang Tango kreeg met de single “Someone Like You” veel air time op MTV’s Headbangers Ball in het jaar 1989 toen hun eigenlijke echte debuutplaat “Psycho Cafe” uitkwam. In hun glam metal waren ook invloeden van funk te horen. Later volgden nog albums zoals “Dancin’ On Coals” en “Love After Death”. De band werd stilgelegd rond de millenniumwisseling, maar kwam terug vanaf 2004 en een paar albums verschenen. Nu is bandleider Joe Leste’ met een nieuwe begeleidingsband na zes jaar opnieuw met een nieuw album op de proppen gekomen.

Bang Tango is:

  • Joe Leste’ – vocals
  • Scott LaFlamme – guitar
  • Lance Eric – bass
  • Trent Anderson – drums 

PISTOL WHIPPED IN THE BIBLE BELT

 

We horen die typische rebellerende teksten in de opener “Dick In The Sytem”. Wat meteen opvalt, is het hoog sleazy gehalte van de gitaren en dat de zang ook rauwer klinkt dan vroeger. In de gitaarsound is een sporadische link met AC/DC te horen. De band heeft duidelijk een andere richting gekozen en is eigenlijk afgestapt van hun glammetal van hun eerste platen. “Suck It Up” bevat een rauw gitaargeluid waarbij de gitaren af en toe gierend uit te hoek komen. De strofen kennen heerlijk swingende riffs en de solo is volledig in het straatje van Slash tijdens zijn “Appetite for Destruction” periode. “Our Way” is opnieuw volgens de AC/DC traditie opgebouwd. De gitaren gaan wild te keer in “Bring On The World” en Joe waagt zich zelfs aan een soort van rappende zang.

De ballade “Have You Seen Her” is een uiterst gevoelige song met wat piano op de achtergrond en blues geïnspireerde gitaren. Wat ook opvalt is dat de zanglijnen soms sterk lijken op degene van “Patience” van Guns N' Roses. Na een gesproken reclameboodschap over de muziek van Bang Tango transformeert “Live Life” naar een pure sleaze rocker. Een eerder smerig gitaargeluid en een ietwat klagende zang. Het korte “I Like It” is een pak commerciëler en doet denken aan de laatste platen van New York Dolls! De bluesy gitaar op “Drivin” brengt een band als Black Crowes even in gedachten. Het titelnummer sluit het album af in echte rock ’n roll stijl. Tijdens dit swingende nummer kan je onmogelijk blijven stilzitten en grijp je spontaan naar de luchtgitaar.

Conclusie:
Bang Tango is duidelijk een meer sleazy weg ingeslagen en heeft de glammetal van hun begindagen vaarwel gezegd. Op zich is dat geen schande of spijtige zaak, maar wie zich Bang Tango vooral van hun eerste platen kent, raad ik aan even naar het album te luisteren vooraleer tot aanschaf over te gaan. Maar de liefhebbers van de sleazy sound zullen hier ongetwijfeld fijne momenten mee beleven.

Tracklist:

  1. Dick In The System
  2. Suck It Up
  3. Our Way
  4. Bring On The World
  5. Have You Seen Her
  6. Live Life
  7. I Like It
  8. Boom Box Séance
  9. Drivin
  10. Pistol Whipped In The Bible Belt

Score: 3 out of 5

Links:

 Geschreven door Rik Bauters


SEITA - ASYMMETRIC WARFARE- SAOL - OUT NOW

Seita is a band that I’ve been following with special attention over the last few years. These guys ,coming from sunny Brazil and living in Amsterdam, already got many metalheads thrashing for quite some years with their brutal straight-forward thrash.

Those of you who have seen Seita live know what I'm talking about. Their first EP 'Imprint Forever‘ hit like a bomb.’ The production at the time was a bit on the raw side, but was still good with it’s South American aggression. Now in 2012 finally their full length ‘Asymmetric Warfare’ comes out.

Seita is:

 

  • Michel Gambini
  • Edson Munhoz
  • Diego Gomez
  • Dom Mura

 

Asymmetric Warfare

 

The album goes straight into the ‘rough-mode’. 'The Awakening' hits like a hammer.
It is clear that the men from Seita have grown in their play and songwriting.There is definitely more structure in this track and Edson throws out a superb solo and shows that he is a talented guitarist. Michel's vocals are a bit more on the scream-side and I must say that it comes out very well. A good opener of the album, that's a fact.

With 'Godlike' Seita shows not be against a pleasant break here and there. I can’t help to make a small comparison at this point with the other metalband from Brazil, Sepultura. But of course with the more up-tempo riffs that we are used to from Seita. Great song where I can't wait to go witness that live.

‘Know your Enemies’ is not an unfamiliar song for Seita fans. This track is already some weeks available as a download at their official site http://www.seitaofficial.com. A pleasant aggressive up-tempo song with catchy lyrics to sing along!

 ‘The Riot Starter Inside Everyone’ shows that drummer Dom Mura didn’t loose his power either. A brutal start is made with the drums and erupts into epic proportions. Again lots of tempo changes. In my opinion these tempo changes are the biggest plus in the bands’ development.

'What Cures' is a fine thrasher as well with the well-known South-American temperament.
Try to keep your neckmuscles quiet on this piece of aggression!

'Baptism' starts with a strong riff. Good song-structure and a somewhat slower melody-line, an awesome headbanger!

'Oppressive Redemption' starts a little too much with the old Sepultura-style. Fortunately the song moves quickly into Seita’s own brutal sound, and with this change, the song doesn’t fall in the trap ‘Sepultura-clone’. Nice thrasher with the strong breaks pumped inside again.

‘Ditadura' is an other fine brutal thrasher that has the honour to close this strong album. This song is respectfully dedicated to Geraldo Pedroso de Arauyo Dias Vandregisilo. A politically coloured song, which is the case in more of vocalist Michel’s lyrics.

 

Tracklist:

01. The Awakening

02. Godlike

03. Know your Enemies

04. The Riot Starter inside Everyone

05. Reborn on Fire

06. What Cures

07. Baptism

08. Oppressive Redemption

09. No One but Me

10. Ditadura

Conclusion: 
‘Asymmetric Warfare’ is exactly in line with my expectations. Seita chose to make an album with more change of pace and it may be clear that the men showed they belong between the quality metal-acts in the Netherlands. If you like passionate brutal death thrash, you’d better not avoid this album!

Score: 4 out of 5

Links:

Written by Ronald van de Baan

 


CATTLE DECAPITATION announce new album 'Monolith of Inhumanity'!


New song, 'A Living, Breathing Piece of Defecating Meat', now on-line

Three years have lapsed since society has been spewed upon by aCATTLE DECAPITATION album. In those three years the band has toured the globe, gained a legion of new fans with said album (The Harvest Floor) and have now written their most palatable, yet abrasive record yet. Even with song titles like Projectile Ovulation, Forced Gender Re-Assignment and Gristle LickerCATTLE DECAPITATION have managed to forge yet another beautiful deathscape that will leave fans of 2009's The Harvest Floorbreathless, spent and begging for mercy.

Monolith of Inhumanity is the band's fifth studio release on Metal Blade Records, in which once again sees CATTLE DECAPITATION exploring additional techniques in song writing and musical progressions. Not straying away from the frenzied guitar playing, machine gun intensity drumming, bowel movement inducing vocals, and of course self-loathing lyrical content, Monolith of Inhumanity will mark the band's most accomplished record to date. Recruiting some fresh meat in the way of Dave Otero to handle all of the studio duties, the band has accomplished what they have longed to do for an album. Adding Otero to the mix gave CATTLE DECAPITATION the missing component. Artwork is once again being handled by Wes Benscoter. The culmination of Benscoter's unearthly abilities fused with Travis Ryan's demented view have once again proven to be memorable and fitting for what the music holds in store for the listener.

CATTLE have also collaborated with famed pop culture artist Tom Bunk for a very special art project that will be available from the band's webstore. Tom is best known for his work for the 1980's Garbage Pail Kids trading cards, his work with MAD Magazine, and has created an incredible GPK inspired CATTLE DECAPITATION trading card set that must be seen to be believed. Needless to say, the collaboration between the two camps is like Jeffrey Dahmer and John Wayne Gacey being pen pals.

 


CATTLE DECAPITATION will continue to tour in support of Monolith of Inhumanity across the globe, starting in the USA with long time friends ORIGIN. Summer 2012 will also mark the band's first time playing European Summer Festivals.

Monolith will continue to cement CATTLE's legacy as one of the most influential and important bands in extreme music. As MetalSucks.net puts it: "Cattle Decapitation have the sort of skills that put them squarely at the head of grind's noisy pack."

The first single from Monolith of Inhumanity is available now at metalblade.com/cattledecapitation. Head there to listen to A Living, Breathing Piece of Defecating Meat to preview the depravity to come! Pre-order bundles are also available on the site and fans can keep checking back to see studio footage and more updates as they are made available.

Monolith of Inhumanity will be released May 4th/7th via Metal Blade Records in Europe!

http://twitter.com/cattledecap
http://www.facebook.com/cattledecapitation
http://www.youtube.com/officialcattledecap
http://www.myspace.com/cattledecapitation 


AS I LAY DYING to return to European stages in June! Recording new album in April!


AS I LAY DYING ended 2011, the year of their tenth anniversary as a band, with an extremely successful headlining tour. he Decade of Destruction Tour ran November-December through the US.

AS I LAY DYING are currently writing their fifth album and are preparing to enter the studio this April. The producer, title, art and all other details will be released over the next few months. Fans can expect to hear new material this summer as the band will be returning to Europe in June for some festival appearances and exclusive club shows!

 


AS I LAY DYING
02/06/12 – DE – Nürnberg – Rock im Park
03/06/12 – DE – Nürburg – Rock am Ring
05/06/12 – CH – Luzern – Konzerthaus w/Trivium
06/06/12 – DE – Karlsruhe – Substage w/Trivium
07/06/12 – LU – Luxembourg – Rockhal w/Trivium
09/06/12 – UK – Donington Park – Download Festival
10/06/12 – AT – Nickelsdorf – Nova Rock

Make sure to check out the new AS I LAY DYING video the band shot for Paralyzed. The video encapsulates AS I LAY DYING in a special moment in time; their tenth anniversary tour in front of sold-out crowds full of devoted fans. The video is available now via the band's youtube channel HERE.

Keep up with AS I LAY DYING at the following locations:
http://www.decasalbum.com
http://www.asilaydying.com
http://www.facebook.com/asilaydying
http://twitter.com/ASILAYDYINGBAND



GUNS N' ROSES' Bumblefoot To Participate In Musicians On Call

GUNS N' ROSES guitarist Ron "Bumblefoot" Thal has announced that he'll be participating in Musicians On Call. 

"Will do what I can," says Bumblefoot, "donations and auctions, bedside guitar lessons.... please check 'em out and give your support, thank you!" 

Musicians On Call brings live and recorded music to the bedsides of patients in healthcare facilities. The organization uses music to promote and complement the healing process for patients, families and caregivers. 

Musicians On Call currently have chapters with Bedside Performance Programs in New York, Philadelphia, Nashville and Miami. 

For more info visit Facebook

 

 

 

Thanks to :   http://www.bravewords.com/news/180057



COLD RUSH – DISCLOSING THE VICIOUS SEEDS - ROCK N GROWL – RELEASE: 17 MAART 2012

Cold Rush is een Duitse band die het zoekt in de electro industrial hoek. De groep die zijn roots heeft rond München bracht in 2009 zijn debuut “The Illness” uit. In 2011 doken ze opnieuw in de studio met nieuwe zanger Matthias Kupka. De man had zijn sporen al verdiend bij groepen als Suidakra en Emergency Gate. De nieuwe samenwerking resulteerde in deze eerste single en de band gooit het over een iets hardere boeg en introduceert tegelijkertijd meer melodie.

Cold Rush is:

  • Matthias Kupka – vocals
  • K.L. – guitars
  • Ramirez – bass
  • Flo – drums
  • Wutzl – guitars

DISCLOSING THE VICIOUS SEEDS

 

Toetsen uit de dancesfeer openen deze single. Na een halve minuut vallen de gitaren in en het nummer slaat om naar een hevige beuker. Als klap op de vuurpijl komen daar de hardcore vocalen van Matthias Kupka bovenop. Deze rare mengeling van stijlen werkt wonderwel en stil zitten lijkt een onmogelijke opdracht bij het luisteren naar “Daily Crime”. Het gebruik van de toetsen en de harde gitaren maken een vergelijking met Rammstein of Stahlmann mogelijk, maar het is vooral de zang die van dit project iets unieks maakt! “White Z” is meer een combinatie van Ministry en Depeche Mode te beschouwen. Hier etaleert Mathias ook een donkere manier van zingen en dat vormt een enorm contrast met de screamvocals en de gierende solo die erin verwerkt zit.

Conclusie:
Vandaag de dag zijn de meeste bands een mengeling van hun idolen of een samensmelting van verschillende stijlen. Maar Cold Rush is er in geslaagd om toetsen, beukende gitaren te combineren met rauwe hardcore vocalen. In de nummers zit genoeg afwisseling om te blijven boeien. Mensen die gek zijn van electro metal moeten hier zeker eens naar luisteren.

Tracklist:

  1. Daily Crime
  2. White Z

Score: 3,5 out of 5

Links:

 Geschreven door Rik Bauters 


KISSIN’ DYNAMITE – MONEY, SEX & POWER - AFM RECORDS / ROCK INC. – RELEASE MARCH 23 2012

In July 2008, Kissin’ Dynamite´s "Steel Of Swabia” was released; a debut album of teenagers with their singer being just 16 years old! What puzzled everyone though was how much this "teen band" rocked; just as good as the greats:
Mötley Crue, Whitesnake, AC / DC, Guns N' Roses! No wonder this first-classdebut album was released on the major label EMI! The quality of this young group was only too obvious. And also so enjoyable was that the prominence of metal was so thrilled as well, so in fact legendary Udo Dirkschneider (ex- Accept/U.D.O.) contributed vocals to the title track of the second Kissin’ Dynamite album "Addicted To Metal" in 2010. And that album then again received great reviews and helped to establish and refine the thunderous Kissin’ Dynamite sound. With "Money, Sex & Power" Kissin’ Dynamite now come up with the 3rd chapter in their history!

Kissin’ Dynamite is:

  • Hannes Braun – vocals
  • Jim Müller – guitar
  • Ande Braun – guitar
  • Steffen Haile – bass
  • Andreas Schnitzer – drums

HUMAN TEMPLE – HALFWAY TO HEARTACHE - ESCAPE MUSIC – OUT NOW

Op het einde van de jaren 80 werd de fundering gelegd van Human Temple onder aanvoering van zanger Janne Hurme. Maar in 1995 startte Janne als solo artiest en bracht een meer pop gericht album uit. In 1998 werd dan uiteindelijk Human Temple opgericht en in 2004 werden ze getekend door het MTM label. Hun debuut verscheen nog in hetzelfde jaar. De opvolger “Murder Of Crows” liet echter zes jaar op zich wachten maar kreeg ook goede recensies! De band besloot om de cruciale derde plaat wat vlugger op de markt te gooien en onlangs brachten ze “Halfway To Heartache” uit.

Human Temple is:

  • Janne Hurme – lead vocals
  • Risto Tuominen – guitars
  • Kalle Saarinen – drums
  • Jori Tojander – keyboards
  • Harri Kinnunen – bass
  • special guest: Emppu Vuorinen from Nightwish 

 


IVORY GATES – THE DEVIL’S DANCE - MS METAL RECORDS – RELEASE 12 MAART 2012

Ivory Gates werd in Brazilië rond 2000 in het leven geroepen door bassist Hugo Mazzotti en guitarist Matheus Armelin. Hun debuut “Shapes Of Memory” zag het levenslicht in 2002. De band verklaart zelf beïnvloed te zijn door Blind Fury, Satan, Fates Warning en Queensryche. In 2005 werd de opvolger “Status Quo” opgenomen. Na een lange inactieve periode is het hernieuwde Ivory Gates terug met hun derde album “The Devil’s Dance”. Het album bevat een donker thema, in een wereld van dromen, kwaad, dood en de zoektocht naar de betekenis van het leven.

Ivory Gates is:

  • Felipe Travaglini – vocals
  • Matheus Armelin – guitars
  • Heitor Mazzotti – guitars
  • Hugo Mazzotti – bass
  • Fabricio Felix – drums

JEFF SCOT SOTO – DAMAGE CONTROL - FRONTIERS RECORDS – RELEASE 23 MAART 2012


Jeff Scott Soto kwam in beeld door de zang die hij deed op de vocal ondersteunde tracks van het geweldige debuutalbum van Yngwie Malmsteen! Ook was hij van de partij op de opvolger “Marching Out”. Nadien vonden we hem terug op de plaat “Looking For Action” van Japans snarenwonder Kuni. Soto richtte toen met Marcel Jacob Talisman op, waarmee hij schitterende albums heeft uitgebracht! Later is hij op  talrijke albums als zanger te horen bij o.a. Takara, Human Clay, Axel Rudi Pell en  Eyes. Later leende hij zijn stem ook aan de film “Rock Star”, dook hij op bij Trans Siberian Orchestra en zong hij op het geweldige debuut van W.E.T. . Nu vond hij dat de tijd rijp was voor een nieuw soloalbum.

Jeff Scott Soto is:

  • All vocals: Jeff Scott Soto
  • Guitars: Gary Schutt, Jorge Salan, Diego Armelin, Rodrigo Armelin, Joel Hoekstra, Emo Markov, Dave Meniketti, Peter Söderström, Alex Llorens, Roger Benet, Leo Mancini, JSS
  • Bass: Fernando Mainer, Nalley Pahlsson, Henrique Baboom, JSS
  • Keyboards: Fabio Ribiero, Ulf Wahlberg, BJ (Luis Paulo Almeida Jr), JSS
  • Drums: Edu Cominato, Carlos Exposito, Casey Grillo, Mike Vanderhulle, Jamie Borger, Joey Soto

 


UNISONIC – IGNITION - EDEL – OUT NOW

Wie herinnert zich de beide “Keeper Of The Seven Keys” albums niet van Helloween. De band introduceerde hiermee zowaar een nieuw metal subgenre: de happy metal. De voornaamste kenmerken hiervan waren de snelle riffs en de hoge zang van Kiske. Na die twee albums is Helloween stilletjes aan een andere richting ingeslagen en het succes zakte. Kiske verliet de band en met Andi Deris gingen de nieuwe albums meer de powermetal richting op. Meermaals werd er gesmeekt om Hansen en Kiske samen te brengen en die klassiekers nog eens live te laten horen, maar dit gebeurde echter nooit! Tot er plots het bericht de wereld werd ingestuurd dat Hansen en Kiske samen aan een nieuwe band en materiaal werkten! Dit project werd tot Unisonic gedoopt en ze leverden onlangs hun debuut EP af.

Unisonic is:

  • Michael Kiske – vocals
  • Kai Hansen – guitars
  • Mandy Meyer – guitars
  • Kosta Zafiriou – drums
  • Dennis Ward – bass

IGNITION

Het lijflied van deze kersverse formatie kent alvast een flitsende start. Het metalen hart slaat op hol als je Kiske weer in ‘full metal’ stijl hoort zingen. Door zijn typische hoge stem is de link met de happy metal periode van Helloween al vlug gelegd. Ook de gitaren van oud collega Kai Hansen klinken heel vertrouwd maar kennen toch een moderner tintje. Het nummer is natuurlijk een meezinger pur sang en zal ongetwijfeld veel bijval hebben op concerten. “My Santuary” gaat meer de melodieuze metal richting uit en kent een iets lager tempo. Maar Kiske bewijst nogmaals waarom hij in zijn Helloween periode zo bejubeld werd om zijn vocalen! Het langere “Souls Alive” draagt opnieuw de Helloween stempel in de intro. Maar nadien betreden de gitaren ook meer traditionele metalpaden. Het commerciele refrein vormt de spreekwoordelijke kers op deze old school metal taart! In het rustige middenstuk vallen zelfs wat pianoklanken en poppy toetsen te bespeuren. Een uiterst geslaagde en onverwachte break! Als afsluiter krijgen we een live-uitvoering van het Helloween nummer bij uitstek “I Want Out” te horen. Vooral de bas komt hier stevig uit de verf en het licht gewijzigde gitaargeluid geeft het nummer een leuke twist. Kiske schuwt ook de hoge uithalen niet en perst die op overtuigende wijze uit zijn strot.

Conclusie:
De hernieuwde samenwerking tussen Michael Kiske en Kai Hansen lijkt een schot in de roos te zijn afgaande op deze EP. Vooral de Helloween herkenbaarheidsfactor zal bij vele metalheads in de smaak vallen. Hun happy meezingmetal is altijd enorm aanstekelijk geweest en die formule werkt nog steeds heel goed. Het wordt vooral uitkijken naar het full album van deze nieuwe “oude” vrienden!

 Tracklist:

  1. Unissonic (3:26)
  2. My Sanctuary (4:16)
  3. Souls Alive – demo version (5:15)
  4. I Want Out – live version (5:34)

Score: 4 out of 5

Links:

Geschreven door Rik Bauters

 

 

 

 

 


BLACK- BONE CD-RELEASE PARTY

BLACK-BONE GAAT HET POPEI OP DE GRONDVESTEN DOEN SCHUDDEN.
KOM LANGS EN GENIET VAN DE NIEUWE CD: BACK TO MAYHEM

 


Cryptex en Pain of Salvation @ Bosuil Weert

Na een autorit van 1,5 uur kwamen we aan bij de Bosuil te Weert.  Zowel de fotograaf als ik waren nog niet erg bekend met de muziek van Pain of Salvation of Cryptex.  Wij leken daarin één van de weinigen want de zaal was al snel gevuld met toestromende fans van met name Pain of Salvation. Dat is ook niet zo verwonderlijk voor een band die al sinds 1991 actief is. Met al een hele rij aan muzikale wondertjes ben je meestal  wel gegarandeerd van een mooie liveshow. Dus ondanks onze minimale bekendheid met de band, waren onze verwachtingen toch wel hoog. Maar dat bleek voor beide bands geen moeizame opgave.

De eerste band van de avond is het bijzondere Cryptex. Ik word oprecht blij bij het horen van de eerste klanken van deze Germaanse in woeste kleding gestoken rockende helden.  Er word een heel repertoire aan instrumenten tevoorschijn getoverd, die ook nog stuk voor stuk bijzonder goed gespeeld worden.  Ze beginnen met een piano, drumstel en gitaar. De aftrap van de set bevat voornamelijk opzwepende nummers die met name door zanger Simon Moskon energiek op het publiek worden overgebracht. Zijn stemgeluid is krachtig maar luchtig en bevat een hees rauw randje. Moskon stuitert over het podium met een twinkel in zijn ogen.

 

Alle drie muzikanten stralen overigens veel plezier uit.  Het sound van de band bevat vele invloeden, maar weet toch verfrissend origineel over te komen.  Het is niet moeilijk om je erin mee te laten slepen.  Naarmate de set vordert worden de nummers wat zwaarder. Met name wanneer Moskon zijn piano inruilt voor een bass krijgt het sound een flinke Metalboost. De afwisseling zit er dan ook goed in. Een hoogtepunt is het nummer “It’s mine”. Deze word ingezet met een sansula, dit instrument weet een hele aparte sfeer te creëren. Na afloop zegt Simon Moskon dan ook dat dit kleine instrument een groots applaus verdient. En daar geef ik hem helemaal gelijk in. Na de intro neemt de gitaar het over in tokkel gecombineerd met een cajon. En als toefje slagroom krijgt het publiek ook nog een solo met een mondharmonica.  Wat een bijzonder goede band.

Pain of Salvation maakt een stuk minder opzwepende muziek, en valt meer onder het dromerige. Het melancholische stemgeluid van Daniel Gildenlöw in combinatie met stevige rockelementen is overigens bijzonder te noemen.  Dit in combinatie met de vocalen van nieuwste aanwinst  gitarist/ zanger Ragnar Zsolberg is een erg goede keuze geweest. De stemmen vullen elkaar feilloos aan.

 


Gildenlöw weet de muziek met veel compassie over te brengen. Je wordt ongemerkt meegetrokken in de belevingswereld van de teksten en muziek.  De set bevat  een breed scala aan nummers uit de verzameling albums die zij op hun naam hebben staan. Het valt mij op dat sommige meteen pakkend in het gehoor liggen, maar anderen dusdanig technisch in elkaar zitten, dat je ze even op je in moet laten werken. Halverwege de set wordt er gebruik gemaakt van de zoals de band het zelf noemt: kleine instrumenten. Er wordt een knus kringetje gevormd waarna de band begint te tokkelen. Als één van de afsluiters wordt het nummer “Sisters” gespeeld. Wat een geweldig mooi nummer. Ook wordt er als toegift nog een nummer van Kiss gecoverd, en wordt er een ware instrumentenruil gedaan. Een leuke en originele zet. De band klinkt hier echter als enig moment op de avond niet volledig toonvast. Maar het is ze vergeven, elk eigen nummer is met overtuiging en perfectie gespeeld en dan is dat eigenlijk niet noemenswaardig.

Het was een bijzondere avond, met een staaltje hoogwaardige muziek.  Het is zelden een feit dat beide bands op een gelijkwaardig niveau presteren en dat je getrakteerd wordt op twee hoogvliegers. Vanavond was zo’n avond. Beide bands behoren onder de “must see sectie” 

Geschreven door Taggi Eenstroom
Foto's door René Wouters


SIX FEET UNDER to return to European stages in the summer of 2012!

Festival dates and club shows confirmed! New album 'Undead' to be released in May!

Mighty SIX FEET UNDER return with a blast and their brand new studio longplayer Undead in May of 2012!

In conjunction with the album release SIX FEET UNDER will return to Europe in August to play some exclusive festival gigs as well as selected club shows.

Comments SIX FEET UNDER singer Chris Barnes: "SIX FEET UNDER IS NOT DEAD! WE ARE "UNDEAD"!!!!! With our return to the European festivals this Summer and the addition of new band members to the groups line up, SFU is poised to murder and KILL!! With the release of the new SFU album "UNDEAD" this spring we will prove that the UNDEAD shall rise from the crypts of GERMANY and EUROPE IN 2012!"

 


Support comes from SFU labelmates DEW-SCENTED who will release their new, yet untitled album in the summer of 2012.

Undead Tour 2012
SIX FEET UNDER
+ DEW-SCENTED
+ t.b.a. 
11/08/12 – CZ – Jaromer – Brutal Assault Festival *
12/08/12 – DE – Berlin – Postbahnhof
13/08/12 – DE – München – Backstage
14/08/12 – CH – Pratteln – Galerie
15/08/12 – DE – Essen – Turock
16/08/12 – NL – Kerkrade – Rock Temple
17/08/12 – DE – Dinkelsbühl – Summer Breeze *
18/08/12 – DE – Hamburg – Grünspan
*without DEW-SCENTED

SIX FEET UNDER:
Chris Barnes – vocals 
Steve Swanson – guitars
Rob Arnold – guitars
Jeff Hughell – bass
Kevin Talley – drums

More details on Undead will be revealed in the following weeks. Stay tuned!

http://www.sfu420.com/
http://www.facebook.com/sixfeetunder
http://twitter.com/sixfeetofficial
http://www.youtube.com/sixfeetunder
http://www.myspace.com/sixfeetunder 


Slash komt 10 juni naar HMH, Amsterdam

Gitarist Slash treedt zondag 10 juni op in de Heineken Music Hall in Amsterdam. Hij staat samen met Myles Kennedy en The Conspirators op de planken, meldt concertorganisator Mojo.

 

Op 18 mei komt zijn tweede cd Apocalyptic Love uit. Daarop neemt Myles Kennedy de zang voor zijn rekening. Op het debuutalbum van de voormalig gitarist van Guns N' Roses waren elke keer anderen artiesten te horen.

Slash speelde van 1985 tot en met 1996 in Guns N' Roses. Daarna trad hij opnieuw in de schijnwerpers als de leadgitarist van Slash's Snakepit en Velvet Revolver. Hij bracht in 2010 zijn eerste solo-album uit.

 Link:

 http://www.ticketmaster.nl/artist/slash-tickets/326563


SEITA brengt nieuwe CD uit bij SAOL/CMM

Goed nieuws! Vrijdag 23 maart a.s. komt eindelijk SEITA's nieuwe full length CD uit. 'Asymmetric Warfare' bevat 10 tracks en wordt uitgebracht door SAOL/CMM uit Hannover (DE). Mixing/Mastering was in handen van Daniel Bergstrand/Rickard Sporrong van Dugout Productions, bekend van hun werk voor bands als Meshuggah, Behemoth, In Flames, Decapitated, Dimmu Borgir e.v.a. 

Gustavo Sazes is verantwoordelijk voor het CD en online artwork. Gustavo werkte al voor vele grote bands wereldwijd, zoals bijvoorbeeld Morbid Angel, Arch Enemy, Evile, Legion of the Damned, Kamelot etc.etc. Over een paar dagen wordt Seita's nieuwe website gelanceerd. 

 


Track list 'Asymmetric Warfare':
01. The Awakening
02. Godlike
03. Know your Enemies
04. The Riot Starter inside Everyone
05. Reborn on Fire
06. What Cures
07. Baptism
08. Oppressive Redemption
09. No One but Me
10. Ditadura

Na het uitbrengen van MCD 'Imprint Forever' (2008, eigen beheer) verzorgde Seita optredens in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Spanje en bracht de band het zelfs tot het grote podium van een van Zuid-Korea's grootste rockfestivals; Dungducheon Rock Festival. Eerder dat jaar was Seita headliner van Asia Metal Festival en Trendkill Extreme Fest in Seoul. Voor optredens dit jaar zie Seita's bandpage op Facebook of de agenda op Myspace. 


HELP! FOR JAPAN - AVENUE OF ALLIES/GERMUSICA – RELEASE 9 MARCH 2012

The first anniversary of the disastrous earthquake in Japan will be on March 11th, 2012. The aftermath of this catastrophe is still apparent and to the present day the Japanese people are facing the impact of the events. The population of the affected area has not been able to completely return to their everyday live and the people are still grateful for our help. Some of Europe’s leading rock artist have united to join a campaign initiated by singer Tommy Heart (Soul Doctor, Fair Warning) and recorded a tremendous new version of the classic Beatles song “Help!”.

The EP “Help! For JAPAN” will be released worldwide on the German label Avenue Of Allies on March 9th, 2012. All income from the sales of this project will be donated to the Japanese Red Cross.

The musicians:

  • Don Airey (Deep Purple) – keyboard & piano
  • Leo Leoni (Gotthard) – guitars
  • Neil Murray (ex-Whitesnake) – bass
  • Hena Habegger (Gotthard) – drums

The singers:

  • Tobis Sammett (Avantasia, Edguy)
  • Bob Catley (Magnum)
  • Andi Deris (Helloween)
  • Torstein Flakne (Stage Dolls)
  • Marc Storace (Krokus)
  • David Readman (Pink Cream 69)
  • Claus Lessman (Bonfire)
  • Oliver Hartmann (Hartmann)
  • Bernhard Weiss (Axxis)
  • Michael Kiske (Unisonic)
  • Ralf Scheepers (Primal Fear)
  • Tony Mills (TNT)
  • Carsten ‘Lizard’ Schulz (Evidence One, Frozen Rain)
  • Tommy Heart (Soul Docor, Fair Warning)

The solo guitar players:

  • Cede Dupont (Downspirit)
  • Kyoji Yamamoto (BowWow)
  • Helge Engelke (Fair Warning)
  • Roland Grapow (Masterplan)
  • Leo Leoni (Gotthard)
  • Henny Wolter (Nitrogods)
  • Robert R. Rodrigo (Airless)

HELP! FOR JAPAN

 

With all those different singers on board you instantly start to think on the “Starz” project from R.J. Dio. Every vocalist does a few lines of lyrics. All have their typical timbre, but what Michael Kiske does in the chorus (and after the break) is simply amazing. His typical high screams are truly breathtaking! As a bonus we get a bunch of different short guitar solo’s from the invited axe men as well.

Initiator Tommy Heart handles the vocal in the second version. But we all know what a wonderful voice the man has. So this is another killer version of this classic fab four song.

The piano gets the company of the guitar of Helge Engelke (Fair Warning) in the guitar version. A very sensitive version where Helge makes his guitar actually ‘sings’ the lyrics. Goose bumps all over here!
And finally the extended version has a longer instrumental break.

Conclusion:
This excellent project shows once again that a good song stays a good song, no matter how old it is! The melodic metal transformation is a brilliant example of the song writing qualities off Tommy Heart.  The song sticks in your head and each of the different versions add another touch. So complete your catalogue with this release and help our Japanese friends as well!!

 Tracklist:

  1. Help!
  2. Help! (Tommy Heart version)
  3. Help! Guitar version)
  4. Help! (Extended version)

Score: 4 out of 5

Links:

 Written by Rik Bauters


The BumbleStore has re-opened for business!

The BumbleStore has re-opened for business!


Powered by CoreRevolt, we've got new shipping folks to take care of your order asap.  
Now with easy-to-use worldwide secure payment options for PayPal, credit cards, check or money order, a choice of shipping options, estimated shipping quotes, shipping to multiple addresses, and solidcustomer service.Items include CDs, DVDs, TAB books, shirts, hats, patches, photos, stickers, buttons, guitar straps, picks, and Bumble's custom guitar-shaped keychains and hi-quality mini replicas of his 'Flying Foot' guitar, 'Swiss Cheese' guitar and 'Big Hand' guitar, with strings and moving parts.
Autographed CDs, DVDs and photos are also available, where $5 from each item sold is donated to Multiple Sclerosis research.
Each month we'll have a new 'Bundle Of the Month' where items are bunched together at a discount.
We'll keep you posted as new items are added to the store, thank you!

 CLICK HERE TO VISIT THE STORE         


CANNIBAL CORPSE - TORTURE - METALBLADE RECORDS - RELEASE: 12- 3 -2012

Cannibal Corpse heeft uiteraard geen introductie nodig. Deze mannen uit de US zijn een van de grondleggers van brutal death metal. Met hun snelle harde riffs, obscene teksten en obscure albumhoezen hebben zij het hart veroverd van menig metalhead en genoeg tegenstand gekregen van alle haters.

Cannibal Corpse is:

 

  • George "Corpsegrinder" Fisher
  • Pat O'Brien
  • Rob Barret
  • Alex Webster
  • Paul Mazurkiewicz

 

Torture

 

Een lekker straight to the point albumtitel doet vermoeden dat we geen nieuwe formule van de heren hoeven te verwachten. Bij het eerste nummer is het duidelijk dat de mannen  geen nieuwe weg zijn ingeslagen. Meteen word er vol speed op los gehakt. Een lekker bruut nummertje waar menig nekspier weer van zal gaan verrekken. Gelukkig is het niet allemaal fullspeed op dit album. “Scourge of Iron“ laat zien dat met een paar tandjes terug op het gaspedaal Cannibal Corpse ook zeer goed te verteren is. Heerlijk lomp en traag en een absoluut toppertje wat mij betreft.

Cannibal Corpse laat duidelijk merken nog steeds in staat te zijn sterke en diverse nummers te schrijven.  Lompe riffs , uitstekende gitaarsolo’s en brute vocalen is wat de klok slaat.

Het voelt allemaal een beetje old school aan en tja daar leggen ze uiteraard geen windeieren mee. Het is weer allemaal zeer ruig en hard zoals het hoort bij een Cannibal Corpse album.

Track list:

1.       Demented Aggression

2.                      Sarcophagic Frenzy       

3.       Scourge of Iron               

4.       Encased in Concrete                    

5.       As Deep As The Knife Will Go                  

6.       Intestinal Crank              

7.       Followed Home Then Killed                      

8.       The Strangulation Chair              

9.       Caged…Contorted         

10.   Crucifier Avenged         

11.   Rabid   

12.   Torn Through   

Total playing time:          43:51                  

Conclusie
Een album waar eigenlijk weinig woorden aan vuil gemaakt behoeven te worden. Voor een liefhebber van brutal death een absolute must!

Score 4,5 uit 5

Link:
http://www.cannibalcorpse.net/

Geschreven door Ronald van de Baan

 


ANGEL WITCH – AS ABOVE, SO BELOW - RISE ABOVE RECORDS/SUBURBAN – RELEASE 13 MAART 2012

Elke zichzelf respecterende metalhead van middelbare leeftijd heeft het debuutalbum van Angel Witch in zijn collectie. Die plaat wordt tot op de dag van vandaag ook als een absolute klassieker beschouwd. De band kende echter geen groot succes en heeft de kwaliteit van dit album niet meer kunnen evenaren. Uiteindelijk trok bandleider Kevin Heybourne de stekker eruit en Angel Witch stierf. Maar plots kreeg

boomchirurg Heubourne een ingeving en stampte de band nieuw leven in. Het resultaat van deze reïncarnatie is te horen op het comeback album “As Above, So Below”.

Angel Witch is:

  • Kevin Heybourne – vocals, lead guitar
  • Andrew Prestidge – drums
  • Will Palmer – bass

AS ABOVE, SO BELOW

 

Mooie gitaar-harmonieën en overvloedig aanwezige heerlijke licks openen dit comeback album. De snelle opener “Dead Sea Scrolls” zal er bij de wat oudere metalheads ingaan als koek. De vele breaks en tempowisselingen in het instrumentale gedeelte worden afgerond door lekkere old school gitaarsolo’s. De song kent zijn oorsprong in de periode 83/84. Tweede track “Into The Dark” is zelfs nog ouder en bevat opnieuw heerlijk gitaarwerk dat zelfs aan de melodieuze songs van Riot’s  “Fire Down Under” doen denken. Dit eerder slepende nummer kent net voor de spetterende solospot een tempoversnelling. “Gebora” is de eerste nieuw gepende track op het album. Maar dat is niet te horen want het nummer past volledig in het gekende Angel Witch stramien. Kevin komt hier op de proppen met zijn gekende eerder klagende zangstijl. “The Horla” kent een akoestische start met sterk emotionele zang van Kevin Heybourne. Het nummer kun je nog het best omschrijven als een ballade met raakpunten aan “Fade To Black” van Metallica met een eerder explosief refrein! Een geweldige track met de veelgebruikte zacht-hard opbouw! Na het tweede refrein krijgt de song de nodige ballen en neemt de gitaarsolo van Kevin grootse proporties aan.

Het snellere riffoverladen “Witching Hour” stamt ook uit de 83/84 periode en kent spannende breaks en tempowisselingen. Ook de bas laat zich duidelijk horen op deze track. De snelheid van de riffs blijft hoog bij het eerder melodieuze “Upon This Cord”. De combinatie van de  atypische vocalen van Kevin, zijn mooie gitaarharmonieën en het sterk variërende drumwerk blijft tot de verbeelding spreken. Het nummer eindigt met heldere atmosferische gitaarklanken. “Guillotine” is als het toppunt van old school riffwerk te  beschouwen. Als je weet dat dit nummer eigenlijk bedoeld was voor het geweldig debuutalbum uit 1980 snap je wellicht mijn nostalgische verwoording. Zeven minuten worden we bestookt door een overdosis aan gitaarriffs! “Brainwashed” sluit dit  voortreffelijke comeback album op sublieme wijze af. Na een lange introsolo krijgt het nummer de nodige vaart. Deze track roept ook de nodige duisternis op en de riffs zijn hier en daar beïnvloed door een Mercyful Fate. Het nummer staat ook bol van de breaks en onverwachte wendingen. De ultrarustige break wordt abrupt beëindigd door een solo die door merg en been gaat!

Conclusie:
Kevin Heybourne heeft met dit album bevestigd dat het debuut van Angel Witch toch een regelrechte klassieker is. Deze tracks gaan gewoon door waar de plaat uit 1980 ophield. De plaat is ook een echte groeier. Hoe meer je er naar luistert, hoe meer je wil horen! De nieuwere tracks passen naadloos tussen de oude tracks en dit album zal menig metalhead doen dromen van de hemel op aarde! De band komt op 16 maart naar België voor een concert! Ondergetekende zal daar hopelijk bij zijn om dit te bewonderen en te luisteren!

 Tracklist:

  1. Dead Sea Scrolls
  2. Into The Dark
  3. Gebura
  4. The Horla
  5. Witching Hour
  6. Upon This Cord
  7. Guillotine
  8. Brainwashed

Links:

 

 


SUNSTORM –EMOTIONAL FIRE - FRONTIERS RECORDS – RELEASE: 24 FEBRUARY 2011

Tijdens zijn bijna 30 jaar durende loopbaan en medewerking aan meer dan 60 albums, blijft Joe Lynn Turner één van meest onderscheiden en expressieve vocalisten. Zijn grootste succes kende hij toen hij op vraag van Ritchie Blackmore bij Rainbow kwam. Toen Rainbow splitte kwam bij in 1984 op de proppen met zijn fenomenale solodebuut “Rescue You”. In 1987 was hij de zanger op het best verkopende Yngwie Malmsteen album “Odyssey”. Na een plaat met Deep Purple te hebben opgenomen stortte hij zich weer op zijn solocarrière en bracht geregeld nieuwe albums uit. In 2006 was daar op verzoek van de bazen van het Frontiers label het Sunstorm project. Mario de Riso en Serafino Perugino hadden de handen kunnen leggen op de demo’s voor het tweede solo album van Joe dat normaal na “Rescue You” zou verschijnen. Daar omheen werden tweede releases gebrouwen die door de fans laaiend enthousiast onthaald werden. Nu staat Joe er weer met het derde deel van zijn Sunstorm project “Emotional Fire”.

Sunstorm is:

  • Joe Lynn Turner – lead vocals
  • Chris (Schmidtic) Schmidt – drums
  • Dennis Ward – bass, partial guitars & backing vocals
  • Uwe Reitenaur – guitars
  • Justin Dakey – keys

EMOTIONAL FIRE

 

Meerdere zangers die in de jaren 80 aan de top stonden van de melodieuze rock hebben nu te kampen met beperkingen op het gebied van hun stemgebruik en bereik. Maar die vlieger gaat nog niet op voor Joe Lynn Turner. Wat de man laat horen op de opener “Never Give Up” doet elke twijfel smelten als sneeuw voor de zon. He still kicks ass! Maar ook de gitaren zijn lekker op dreef tijdens de opener en de toetsen vullen alle gaatjes netjes op. Het titelnummer is een pak melodieuzer en bezit een killer meezingrefrein. De hoofdriff in dit nummer is uiterst aanstekelijk en de song werd oorspronkelijk gebruikt voor Cher’s “Heart Of Stone” album, waarbij Joe de achtergrondzang voor zijn rekening nam. De powerballade “Lay Down Your Arms” start met piano en in de refreinen valt de elektrische gitaar in. De keys in de achtergrond geven het nummer wat extra diepte. Er valt te genieten van geweldige gelaagde zang op “You Wouldn’t Know Love” en de zangmelodieën in “Wish You Were Here” zijn uiterst catchy. Dit nummer bezit ook een groovy onderbuik basgeluid en een pak rollende riffs. In “Torn In Half” laat Joe nogmaals blijken waarom velen hem een wereldzanger vinden! Niets klinkt geforceerd bij deze man. We botsen op vurige gitaren tijdens het rockende “Gina”. Joe deed op de originele versie van Michael Bolton (van het “The Hunger” album) eveneens de achtergrondzang. Tijdens “The Higher You Rise” gaat de snelheid van de riffs ook omhoog en hierdoor wordt dit het meest rockende nummer van de plaat! De keyboards nemen de overhand in de track “Emily” en “Follow You Heart”. De ballade “All I Am” sluit dit melodieuze album af. Onnodig te zeggen dat Joe hier de sterren van de hemel zingt!

Conclusie:
Joe is en blijft een wereldzanger en zijn stem vertoont niet de minste tekenen van slijtage. Hij weet steeds de nodige emotie te leggen in zijn vocalen. Er staan absoluut geen missers of vullers op dit album, maar ik krijg soms het gevoel dat er een beetje op safe is gespeeld. Maar de productie en de instrumentatie is groots en dit album zal ongetwijfeld zijn weg vinden naar alle Turner fans en de liefhebbers van het steeds populairder wordende genre!

 Tracklist:

  1. Never Give Up
  2. Emotional Fire
  3. Lay Down Your Arms
  4. You Wouldn’t Know Love
  5. Wish You Were Here
  6. Torn In Half
  7. Gina
  8. The Higher You Rise
  9. Emily
  10. Follow Your Heart
  11. All I Am 

Score: 3,75 out of 5

Links:

Geschreven door Rik Bauters


SONIC STATION – SONIC STATION - FRONTIERS RECORDS – RELEASE: 24 FEBRUARY 2011

Sonic Station is een nieuw West Coast AOR project dat het levenslicht zag door toedoen van Alexander Krinbrink (een Zweedse gitarist, componist en producer). Alexander kreeg inspiratie door de muziek van grootheden zoals Steely Dan, Kenny Loggins en andere. Later luisterde hij ook naar Steve Lukather, Michael Landau en Dan Huff. Dit had natuurlijk zijn invloed op zijn speltechniek. Alexander koos er voor om een viertal verschillende stemmen aan te trekken om op zijn debuut te zingen. Gestoken in een hoes die doet denken aan “Raised On Radio” van Journey brengt Alexander zijn eerste verzameling songs op de markt.

Sonic Station is:

  • Lead vocals – Marika Willstedt, Magnus Bäcklund, Kristoffer Fogelmark & Tove Lo
  • Guitars – Alexander Kronbrink
  • Keyboards – Jonathan Fritzén, Marika Willstedt, David Larson & Alexander Kronbrink
  • Bass – Henrik Linder, Erik Metall, Kristofer Sundström, Johan Ivansson & Johan Hansén-Larson
  • Drums – Aron Mellergardg, Thern Pettersson & Niklas Almgren
  • Percussion- Andreas Ekstedt
  • Backing vocals – Marika Willstedt, Kristoffer Fogelmark, Oskar Nilsson, Matilda Badagard & Alexander Kronbrink
  • Saxophone – Conny Lindgren
  • Trumpet, Flugelhorn – Erik Palmberg

SONIC STATION

 

Het album start met een heel rustige intro met veel keys, wat blazers en een verdwaalde gitaarriff. “Gonna Show The Way” start in een geweldige Westcoast AOR traditie. Bij deze ideale feel good muziek is de link met een TOTO vlug gelegd. Vrolijke heldere toetsen en een warm, zoet stemgeluid van Magnus. Het nummer was oorspronkelijk geschreven voor het Zweedse Eurovisie songfestival in 2007, maar het haalde de uiteindelijke selectie niet. Door de zang van Marika klinkt “I Wish I Could Lie” wat meer als pop rock, maar niettegenstaande deze zachtere toon is dit een knaller die in je hoofd blijft hangen. De saxofoon doet zijn intrede in “Hold On To Me” en Kristoffer doet zijn intrede op dit heel rustige cool down nummer. “You Have To Let Me Go” kent een hoger rockgehalte en gaat meer de richting van 80’s AOR uit. De stem van Tove Lo klinkt ook iets meer sensueel. De ballade “The Most Beautiful Fear” is de ideale slow voor een zwoele zomeravond en er komt zelfs een bluesy gitaartje opduiken. Bij het aanhoren van de zeemzoete samenzang zal de romantiek op de dansvloer gegarandeerd toeslaan! Tijdens het piano ondersteunende “Running Through The Night” doet Marika me af en toe aan die andere nachtegaal Robin Beck denken. De gitaar neemt het roer over in de lange intro van “Never Let The Sunshine Die”. Het nummer vervolgt echter als een doorslag van het betere TOTO werk. Tijdens het duet van Marika en Kristoffer klinkt de invloed van Mr. Mister door in “Love You More”. Dit is grotendeels te wijten aan de gitaarsound en de algemene opbouw van het nummer. De afsluitende ballade is een compositie volledig van de hand van zangeres Marika en breidt een rustig einde aan dit album.

Conclusie:
Alexander Kronbrink is er in geslaagd om een meer dan behoorlijke debuutplaat uit te brengen. De 80’s AOR en West Coast sound dwaalt altijd rond op deze release en volgens mij had het af en toe iets meer mogen rocken! De eerste twee nummers zijn duidelijk de beste en spijtig genoeg reikt het niveau op de resterende nummers niet meer zo hoog. Maar dit is een album dat zeker in de smaak zal vallen van TOTO fans en liefhebbers van het West Coast genre.

 Tracklist:

  1. Intro
  2. Gonna Show The Way (feat. Magnus)
  3. I Wish I Could Lie (feat. Marika)
  4. Hold On To Me (feat. Kristoffer)
  5. You Have To Let Me Go (feat. Tove Lo)
  6. The Most Beautiful Fear (feat. Magnus)
  7. Running Through The Night (feat. Marika)
  8. Never Let The Sunshine Die (feat. Kristoffer)
  9. My Last Refrain (feat. Marika)
  10. Love You More (feat. Marika & Kristoffer)
  11. Reasons (feat. Marika) 

Score: 3,5 out of 5

Links:

 Geschreven door Rik Bauters

 



LIVEREPORT: GESELXL - GELDERS POPWEEKEND


Het festivalseizoen is officieel nog niet begonnen. Maar met de eerste klanken van zingende vogels en de vrolijke kleuren van opkomende krokussen, is er daar wel Gesel XL. Beter bekend als het Gelders Popweekend. En Gelders is het zeker, elk groot en aanstormend talent uit Gelderland is aanwezig. Wat Gesel XL onderscheidt van menig ander festival zijn de workshops en het feit dat bands in grote getallen er voor kiezen juist hier de release van een nieuw album te vieren. Ook zijn er speciale extra’s zoals de opnames van een live-album bij Automatic Sam en het schieten van een video bij Shaking Godspeed door bezoekers met hun mobiel. Dat hierdoor de sfeer er ook meteen goed in zit, mag een feit zijn. Het weekend was zeer geslaagd, en ik denk dat met mij velen nog een flinke tijd zullen nagenieten.

 

Vrijdag 24 februari
Locatie:
Willemeen

Kayser Karel
Deze 3 mannen mochten de avond in Willemeen aftrappen. Met hun rauwe rock werd de avond niet bepaald rustig ingezet.  De sound wordt vooral bepaald door stevige bassloopjes.  Het eerste nummer dat wordt gespeeld heet “Hero”. Dit is dan ook meteen één van de meest toegankelijke nummers.  De heren zijn aardig experimenteel te noemen, door lange op en afbouw van nummers. Hierdoor verliezen ze daarbij soms de aandacht van het publiek.  Afgezien daarvan, zeker geen verkeerde start.

Villa Zeno
En wederom 3 mannen die zich wagen aan drum, orgel en gitaar. Dat ze dit ook nog met overtuiging doen blijkt al snel een feit. Villa Zeno, ooit begonnen als bruiloftorkestje , maakt rockende blues met een licht tintje soul. Zanger/ gitarist Jonah Falke is een imposante verschijning, die met zijn volle ietwat rauwe stemgeluid het plaatje af maakt. De nummers zijn zoals ook niet anders verwacht redelijk dansbaar. En dus de perfecte match voor het maken van een goede sfeer. De band lijkt ook plezier te beleven, en het volk in de Willemeen blijft maar toestromen.

Shaking Godspeed
Een wat mij betreft legendarische avond in het geschiedenisboek van Shaking Godspeed. Ik had al heel wat weken naar deze avond toegeleefd, en met een goede reden. Het optreden in Willemeen stond in het teken van “Hoera”, het nieuwe album van Shaking Godspeed.  Deze 11 nummers tellende knaller bezit nog meer dynamiek, eigenzinnigheid en afwisseling  dan zijn twee voorgangers.  Met sterke composities waarin afbuigen van tonen en continue omschakelen van melodieën vooral niet geschuwd word.  Dat deze nummers live net zo goed, of zo niet nog beter uit de verf komen is een feit.  De band speelt voor een tot de nok gevulde Willemeen waar fans gezorgd hebben voor ballonnen, toeters en andere bellen.  Er wordt gesprongen, gedanst en vooral flink genoten van oude en nieuwe nummers.  De band heeft er duidelijk zelf ook zin in . Ze klinken bijzonder strak en krachtig.  Met name “Jesus” vind ik een opvallend juweeltje van de nieuwe plaat. Zanger en gitarist Wout Kemkens  grauwt, brult  en schreeuwt  de tonen er met een flinke dosis passie uit, waarna hij er een gitaarsolo overheen gooit.. Aan de ene kant gaat de band helemaal op in het maken van de muziek waardoor er niet direct contact wordt gemaakt met het publiek.  Maar juist diezelfde extase en “het gevoel met de muziek” trekt je mee.  Tijdens het nummer “Gong Gong” wordt het publiek gevraagd te filmen. Al deze filmpjes samen worden samengesmolten tot de nieuwe video voor de single.  Een mooie herinnering aan deze avond ligt dus nog in het verschiet.  En daarnaast dan ook nog die geweldige cd “Hoera” , die zeer is aan te raden.

 Zaterdag 25 februari
Locatie:
Generale Oost (theater)

Rogier Pelgrim
Wat een wereld van verschil met de voorgaande avond. Waar vrijdag een traktatie aan gitaar en orgelgeweld, was hier muziek in zijn meest pure vorm. Slechts gewapend met een akoestische gitaar , piano, een zanger en zangeres wist Rogier Pelgrim wat bijzonders neer te zetten. Deze open jongeman vertelt over zijn nummers en brengt deze met zijn 2 gastmuzikanten ten gehore.  Het was niet moeilijk om je mee te laten trekken in de belevingswereld van deze liedjes. Mooi.

Blaudzun
De meeste optredens van Blaudzun verkopen in no-time uit. En ik moet bekennen dat ik na het aanschouwen van dit speciale optreden begrijp waarom. Generale Oost telt slechts zo’n 75 stoelen, dat ik er daar één van had was een hele bijzondere en vooral leuke meevaller.  Blaudzun had daarnaast ook nog niet eerder in een theater gespeeld, dus ook voor de band zelf was het een ervaring. Hoe klein de setting ook, er was een scala aan instrumenten zoals viool,  ukelele, accordeon, piano etc.  Het eerste nummer werd rustig opgebouwd, ook qua belichting. Maar toen de band in volle kracht speelde werd je totaal meegezogen. Prachtig.  In een theater heb ik vaak het gevoel dat je meer deel uit maakt van datgene waar je naar aan het kijken en luisteren bent. De muziek van Blaudzun is puur en heeft ook iets melancholisch, met name het stemgeluid. De composities van de nummers lijken eenvoudig opgebouwd,  maar zijn doorspekt van creativiteit. Echt een hele bijzondere ervaring, die ik voor geen goud had willen missen.

Geschreven door Taggi Eenstroom 


LILLIAN AXE – XI THE DAYS BEFORE TOMORROW - ROCK INC. / BERTUS – OUT NOW

Lillian Axe is een hard rock band uit New Orleans die met hun debuutplaat “Lillian Axe” in 1988 meteen een klapper hebben gemaakt. Het album stond volgepakt met catchy melodieuze rock en als je weet dat Ratt’s Robbin Crosby die plaat geproduceerd heeft, dan weet je welke genre van muziek je mag verwachten op die plaat! Voor velen is hun derde plaat “Poetic Justice” uit 1992 hun beste werk. De band heeft meerdere periodes gekend van inactiviteit en men wisselde nogal eens van zanger. Maar kortelings heeft de band in Brian Jones een nieuwe zanger gevonden en heeft bandleider Steve Blaze een nieuw album “XI – The Days Before Tomorrow” neergepend.

Lillian Axe is:

  • Brian Jones – vocals
  • Steve Blaze – guitar, keyboard
  • Sam Poitevent – guitar
  • Eric Morris – bass
  • Ken Koudelka – drums 

XI - THE DAYS BEFORE TOMORROW

 

De oren worden meteen gevoed door hevige, rollende riffs gevolgd door de vocalen van nieuwkomer Jones. In de prechorus van “Babylon” laat Brian zijn melodieuze stem horen. Maar het zijn toch de beide gitaristen, die hier de hoofdprijs wegkapen met hun wondermooie spel, dat een hoogtepunt kent tijdens de solo’s! “Death Comes Tomorrow” kent een agressieve start maar ontpopt zich eerder als een gevoelige melodieuze song met ronduit schitterende zinsmelodieën van Brian. Oosters geïnspireerde riffs openen “Gather Up The Snow”, maar evolueren al vlug naar piepende gitaren bijgestaan door sterk gevarieerd drumwerk. Opnieuw imponeert Jones met zijn groot stembereik. De akoestische gitaar in “The Great Divide” wordt weggeblazen door aanstormende riffs. Deze lange track herbergt een wervelende instrumentale break. “Take The Bullit” gooit het over een volledig andere boeg. Zo worden strakke drums gecombineerd met modern klinkende gitaren en gelaagde zang. Eén grote brok emotie krijgen we te horen in de grotendeels akoestisch ondersteunde ballade “Bow Your Head”. Tijdens “ Caged In” gaat de beuk er weer in en Brian zet voor  de gelegenheid een wat gemener en kwader klinkende bek op! De gitaarsound gaat ook meer de sleaze-richting uit! De snelheid gaat omhoog met het gitaar gedomineerde  “Soul Disease” en het zijn wederom de gitaren die met allerlei opvallende zijsprongetjes de aandacht trekken bij “Lava On My Tongue”. Maar stemkunstenaar Brian haalt hier ook alle trucs uit de doos! De powerballade “My Apologies” kent wat lichte invloeden van countryballades zoals Cinderella en Bon Jovi vroeger maakte. Als bonustrack krijgen we een sferisch instrumentaal nummer met veel keyboards, akoestische gitaar en melodieuze riffs. De laatste minuut doet de elektrische gitaar een coup d’état en transformeert de song naar een heuse rocker.

Conclusie:
Nieuwkomer Brian Jones kwijt zich meer dan behoorlijk van zijn nieuwe taak als zanger op deze plaat! Maar de gitaren van beide gitaristen doen de zon steeds opnieuw schijnen bij het beluisteren van dit album! Het herboren Lillian Axe klinkt wat meer gitaar georiënteerd dan tijdens hun “Poetic Justice” periode maar voor een   liefhebber van wat steviger melodieus klinkende metal zal het een worst wezen! Een plaatje dat niet vlug zal vervelen en bijgevolg nog vele rondjes zal maken in de CD-speler!

 Tracklist:

  1. Babylon
  2. Death Comes Tomorrow
  3. Gather Up The Snow
  4. The Great Divide
  5. Take The Bullet
  6. Bow Your Head
  7. Caged In
  8. Soul Disease
  9. Lava On My Tongue
  10. My Apologies
  11. Angels Among Us

Score: 3,75 out of 5

Links:

Geschreven door Rik Bauters


MONUMENTOR – MEDUSA'S THRONE - HIGH ROLLER RECORDS – OUT NOW

Normaal gezien valt er tegenwoordig via het internet genoeg informatie te rapen over de nieuwe releasen die we ter review aangeboden krijgen. Maar bij deze Duitse tweemans-formatie kon er op hun facebook en myspacepagina enkel de artiestennaam van de twee bandleden worden achterhaald. Enige bijkomende informatie over het tot stand komen van dit project was niet onmiddellijk te vinden

Monumentor is:

  • Woody – vocals, guitar & bass
  • Zarko – drums

 

 

 



LYRIEL – LEVERAGE - ROCK INC. / BERTUS – OUT NOW

Na hun ontstaan in de herfst van 2003 begon Lyriel live op te treden. Dit resulteerde in een platendeal en hun debuut “Prisonworld” zag het levenslicht in 2005. Hun derde album “Paranoid Circus” verscheen in 2010 via het Femme Metal Records label. De band heeft zich altijd onderscheiden van soortgelijke bands door ervoor te kiezen live viool en cello te brengen en dit niet te vervangen door keyboards! De band krijgt in 2011 een deal met AFM records en deze “Leverage” is het eerste product dat ze voor AFM afleveren.

Lyriel is:

  • Jessica Thierjung – vocals
  • Linda Laukamp – cello, additional vocals
  • Joon Laukamp – violin
  • Oliver Thierjung – guitars
  • Tim Sonnenstuhl – guitars
  • Steffen Feldmann – bass
  • Marcus Fidorra – drums & percussion

FROZEN RAIN – AHEAD OF TIME - AVENUE OF ALLIES – RELEASE: 9 MAART 2012

Het verhaal van Frozen Rain startte reeds in 2002 toen Kurt Vereecke besloot om zijn droom waar te maken door een AOR plaat op te nemen. Tijdens het opnameproces van zijn eerste plaat kreeg Kurt hulp van enkele van zijn idolen. Zo werkten Tommy Denander (Radioactive), Steven Newman (Newman) en Daniel Flores (Mind’s Eye) mee aan zijn debuutalbum. Kurt ontmoette Gregor Klee en deze bood hem een platendeal aan bij zijn nieuwe label Avenue Of Allies. Het eerste album dat in 2008 verscheen kreeg lovende kritieken en was volgepropt met kwaliteits AOR! Na vier jaar staat Kurt er opnieuw, maar heeft deze keer een echte band rond zich weten te  scharen. Benieuwd welk effect  dit gehad heeft op de songs!

Frozen Rain is:

  • Carsten “Lizard” Schulz – lead & backing vocals
  • Hans Vereecke – drums
  • Jurgen Vitrier – keyboards
  • Vincent De Laat – bass guitar
  • Rik Priem – rhythm and solo guitars, acoustic guitar
  • Kurt Vereecke – keyboards, bass guitar, acoustic guitar & backing vocals

LIVEREPORT: TARJA TURUNEN @ EFFENAAR EINDHOVEN

Afgelopen zaterdag gaf wellicht de meest beroemde metal zangeres een concert in de Effenaar in Eindhoven. Als opera zangeres en groot fan kon ik dat dan ook zeker niet missen!

Ik reed richting Eindhoven met haar muziek knallend uit mijn speakers. Eenmaal de auto uit haastte ik mij naar de Effenaar.  Bij de kassa zag ik een bordje met ‘uitverkocht’ staan. Ik vroeg aan de medewerker of Tarja was uitverkocht of dat het om iets anders ging. De vriendelijke man vertelde me dat inderdaad Tarja was uitverkocht! Dat verbaasde me wel een beetje aangezien dit haar tweede tour was van hetzelfde album.

Eenmaal binnen was het duidelijk te merken dat het een uitverkocht concert was. Door mensen heen duwend wurmde ik me naar boven, naar de grote zaal. Ik waagde het niet vooraan te staan. Niet omdat ik dat niet wou, maar simpelweg omdat er al een fijn gedrukte massa mensen stond. Nog 1 extra was echt overbodig. Ik ging daarom achteraan staan waar zoals iedereen wel weet, er een verhoging is in de Effenaar. Dat laat zien hoe fijn die zaal in werkelijkheid is. Zelfs helemaal achteraan kun je alles perfect zien!

De kick-off werd gegeven door de band Hannibal. Ik moet toegeven dat ik nog niet eerder van deze erg variërende band had gehoord. Deze mannen van Griekse afkomst hebben al met heel wat bekende namen gespeeld door de jaren heen. Scorpions, Whitesnake, Nightwish, om er een aantal te noemen. Het verbaasd me dan ook niet dat ze nu met de legendarische Tarja Turunen mogen optreden.

 

Het was aan het publiek te merken dat nog niet veel mensen van deze band hadden gehoord. Weinig zwaaiende hoofden en handen maar de mannen wisten wel de aandacht te trekken, want het publiek bleef kijken. Goede energie op het podium, strakke muziek, erg fijne zang maar bovenal vriendelijk tegenover het publiek maakte deze band een succes die avond! Ik vindt het moeilijk om deze band in een 'hokje' te plaatsen. Er zitten erg veel verschillende invloeden in de muziek. Van heavy metal naar grunge. Voor de meeste metalheads misschien te commercieel, maar vergis je niet, deze band heeft wel degelijk wat te bieden!
 Tegen het einde van hun (korte) optreden hadden ze het merendeel van het publiek veroverd. Veel geklap en steeds meer zwaaiden handen en bangende hoofden als resultaat. Als afsluiter speelde ze nog een liedje van Rammstein – “Du Hast“. Het viel goed in de smaak bij het publiek! Petje af voor de zanger, het klonk fantastisch! Hannibal, kom snel weer terug naar Nederland!

Tarja had niet 1 maar 2 voorprogramma’s. Nadat Hannibal klaar was met spelen volgde er een snelle af en opbouw voor de tweede band van de avond, namelijk Benighted Soul. Ook van deze band had ik niet eerder gehoord. Hun logo deed me erg denken aan de film Twilight. Overigens was ik niet de enige die er zo over dacht. De lichten gingen uit en de band kwam het podium op. Er volgde een knallende opening van deze female fronted band. Na het eerste nummer was ik benieuwd naar de rest. Het klonk wel goed, maar in alle eerlijkheid hebben ze mij niet verbaasd zoals de eerste band. De zangeres bangde lekker mee met haar band maar ze had niet dezelfde knallende energie op het podium zoals de zanger van Hannibal. En dat bleef niet onopgemerkt door het publiek. Ik merkte dat er meer mensen heen en weer aan het lopen waren om drank te halen dan voorheen en dat de band toch iets minder aandacht kreeg. Maar dit mocht de Franse band niet deren. Zij gingen lekker door met spelen. Een mix van progressieve metal en symfonische metal klonk door de zaal. Het minpuntje was denk ik toch wel de hoeveelheid aan ballades. Om de haverklap werd er een ballade gezongen na een lekker knallend nummer. Dit zorgde ervoor dat het publiek niet helemaal los kon gaan zoals het had gewild. Al met al was het wel een leuk optreden om te zien. Maar ik geloof dat deze band wel meer kan. Ze hadden voor mijn gevoel beter als opener gepast dan Hannibal.

 

Nadat Benighted Soul klaar was met spelen volgde een redelijk snelle afbouw en een lange opbouw. Het drumstel van de drummer van Tarja stond al aan het begin van de avond klaar. Dus men was wel erg verbaasd waarom het zo lang duurde. Als trouwe Tarja fan weet ik dat ze veel verschillende soorten instrumenten verwerkt in haar albums en dat ze die ook live meeneemt. Natuurlijk mocht het prachtige doek met daarop een foto van de coverreeks van haar laatste album niet ontbreken. Deze werd voor het podium gehouden terwijl de mensen verder aan het opbouwen waren. Na een lange opbouw was het dan eindelijk zover! De lichten werden gedimd, rook werd geblazen en de intro begon. Er was een flinke stilte in de zaal. Iedereen was in spanning aan het wachten. De band verscheen op het podium, maar geen Tarja. Nu is Tarja wel van de intro’s, maar deze intro duurde wel erg lang! Uiteindelijk was ze er dan! Er werd flink geschreeuwd in het publiek tot opeens het eerste nummer begon te spelen – “Anteroom of death“. Ik kon me geen beter lied bedenken als intro! Na het couplet volgende een knállend refrein! Maar tot onze verbazing viel het doek niet! Tarja zong het lied af maar het doek bleef staan waar het was. Door het doek heen konden we zien dat ze een prachtig zwart masker droeg en zoals bekend een zwarte lange jas met een broek eronder. Echt haar ding! Het doek viel eindelijk bij het tweede nummer. Dat duurde naar mijn mening wel erg lang. Ik denk dat het effectiever was geweest om het doek bij het refrein van het eerste nummer te laten vallen, omdat er nu een kloof was tussen artiest en publiek. Na haar nummer groette ze ons in het Nederlands. Altijd fijn een band die de Nederlandse taal aandurft! En Tarja zei niet alleen ‘dankjewel’ maar ze vroeg ook om onze ‘handen’ te zwaaien en ga zo maar door.

 

Tussen de nummers door was ze niet anders dan dat ik gewend was van haar. Erg vriendelijk en schattig naar het publiek. Wat een transformatie! Tijdens het zingen was het een dominante statige vrouw, maar tijdens het praten een aardige wellicht ietwat verlegen meid. Ze combineerde haar nummers van beiden albums en zelfs een aantal singels zoals “Tired of being alone“. Het viel me wel op dat ze niet de meest verwachtte nummers zong, maar juist wat de vergeten nummers leken te zijn. Natuurlijk kan Tarja geen optreden geven zonder “I walk alone“, “Phantom of the opera“ en haar knallende hit met de band Nightwish, “Over the hills and far away“. Het publiek ging ook spontaan los bij “Over the hills and far away“. Tussendoor kwam er een drumsolo van de geweldige drummer die het publiek van Tarja inmiddels ook wel kent. De drumsolo was erg grappig omdat de drummer klassieke liedjes erin verwerkte.

 

Na de drumsolo was Tarja terug in weer een jurk/jas. Zonder mouwen dit keer en met veren om de nek. Ze weet zich wel te kleden zeg! Prachtig! Het moment was aangebroken om te gaan zitten en een aantal nummers akoestisch te spelen. Akoestische gitaren, drummer trommelde met zijn handen op een trommel en er kwamen zoals verwacht anderen instrumenten bij. Tarja zong een aantal coupletten en een refrein van onder andere “Minor heaven“ en “Sing for me“. Ze zong de liedjes niet af maar combineerde ze tot 1 lang akoestisch nummer. Het viel ons allen op dat ze haar liedjes op een andere manier zong dan op het album wat best jammer was van een aantal nummers. Ook maakte dat het moeilijk voor het publiek om mee te zingen wat een geliefd iets is bij female fronted metalbands. Er volgde ook 1 nieuwe nummer genaamd “Into the sun“ van haar toekomstige album. Een prachtig liedje wat veel beloofd voor haar volgende plaat! Na het akoestisch tafereel werd het tijd voor Tarja om zich nog 1 laatste maal om te kleden. Het publiek wist het al; haar inmiddels beroemde witte jas. Ze keerde terug tijdens de intro van “Phantom of the opera“. Prachtig, maar moeilijk nummer. De zanger van Hannibal kwam haar helpen op het podium als de ‘Phantom’. Samen zongen ze het prachtige nummer. Iedereen bleef in spanning wachten op het einde. Want het is bijzonder hoog, maar Tarja zou Tarja niet zijn als ze dat niet even zonder pardon deed!
Tijdens haar optreden viel het mij op dat ze bangend en soms wel springend stond te zingen! Iedere zangeres weet dat dat geen makkelijke taak is. Dat laat zien hoe ervaren Tarja is met zingen en in wat voor een goede conditie haar stem zich bevind. Als afsluiter zong ze “Untill my last breath“. Ik had geen beter nummer kunnen bedenken!

 

En weer heeft Tarja laten zien wat voor een geweldige zangeres ze is! Een prachtig optreden, gouden stem en een warm hart. Ik heb genoten van haar concert! Tarja, kom zo spoedig mogelijk weer terug naar Nederland om ons van jouw bijzondere stem en prachtige liedjes te laten genieten!

Geschreven door Jupiter Darkshadow


ALBUMREPORT: Aborted - Global Flatline - Century Media / EMI | Released: 2012

Pak de snelheid van grindcore, de lompheid van deathmetal en voeg daar wat zware breaks aan toe en je hebt de receptuur voor de Belgische band Aborted. Deze herrieschoppers hebben al  12 CD´s op hun naam staan. (waaronder 2 splits en een demo). De metalcore invloeden hebben in de loop der jaren steeds iets meer inspraak gekregen, maar dat neemt niet weg dat deze gasten nog steeds zo hard beuken als terug in 1998. Vette lompe breaks overspoeld door geweld van gore.

Aborted is:
Sven De Caluwé – Vocalen
Sebastien Tuvi – Gitaar/vocalen
JB Van De Wal – Bass
Peter Goemare - Gitaar Dan Wilding - Drums

Global Flatline

 

De CD begint traditioneel met een vette intro die je kippenvel over je lichaam geeft, na de intro begint het gebeuk. Met een iets trage riff word je het album ingesleept. Dit nieuwe album is precies wat we van Aborted verwachten, snel, fel, lomp en zwaar.De zang is als vanouds. Een mooie mix tussen hoog en laag, waardoor je dat typische Aborted stem geluid krijgt. Je gaat van het ene nummer zo door in de andere, met af en toe een subtiele quote of intro. Het nieuwe album is te vergelijken met een rotsblok dat van een berg afrolt. Ruw en lomp, en als het eenmaal rolt houdt niets het meer tegen en beukt het alles plat op zijn weg naar beneden. Het 6e nr:  “Of Scabs And Boils” is verrassend melodisch, maar beukt alsnog heel lekker door de zware snelle drums en de demonische dubbele zang. Deze CD is een zekere musthave voor alle Aborted fans! Er zijn weinig bands die in de loop der jaren nog dezelfde muziek/stijl weten te maken, maar de gasten van Aborted lukt het zeker nog steeds!

Conclusie:
Een steen die een berg afrolt. Deze plaat is Aborted hoe we ze al jaren kennen, een aanrader voor iedereen die van snelle felle en stevige muziek houdt.

Extra achtergrond info

"Global Flatline" features several guest vocalists, such as Trevor Strnad (THE BLACK DAHLIA MURDER), Julien Truchan (BENIGHTED), Jason Netherton (MISERY INDEX), and Keiijo Niinima (ROTTEN SOUND). Their comments follow below.

Trevor Strnad: "It's a pleasure to offer my vocals to Sven and the guys... The new material is fucking sick and I'm glad they would let me be a small part of it. Cheers to the masters of gore, ABORTED!"

Julien Truchan: "I'm so honored to be a part of ABORTED's new baby! So far, what I heard sounds absolutely devastating, sick and furious. Their best album for sure!"

Jason Netherton: "When I got the track for the guest vocals, we loaded the files up and immediately our ears melted! A face-ripping, next-level entry for a new decade of death metal-it was a sheer pleasure to contribute some screams, and I am completely stoked to hear the entire album as soon as it drops!"


Tracklist:

01 – Omega Mortis

02 – Global Flatline

03 – The Origin Of Disease

04 – Coronary Reconstruction

05 – Fecal Forgery

06 – Of Scabs And Boils

07 – Vermicular Obscene Obese

08 –  Expurgation Euphoria

09 – From A Tepid Whiff

10 –  The Kallinger Theory
11 – Our Father Who Art Of Feces

12 – Grime

13 – Endstillte

Score 4 uit 5

links:

Geschreven door: Sjors Rothuizen 


LIVEREPORT:Krisiun+Malovolent Creation+Vital Remains+Karnak+ Truth Coroded+ Pestifier Zaterdag 11 Februari Baroeg Rotterdam

Pestifier(BE)
Het was aan Pestifier om deze avond te openen. En alhoewel de zaal bijna nog leeg was deden zij een goede poging om de zaal op te warmen. Met hun melodische death metal wisten zij mij wel te overtuigen van hun talent. Ook al maken zij niet de meest toegankelijke muziek zij wisten  wel  lekkere death af te wisselen met disharmonische muzieklijnen. Dit is zeker een bandje om te zien en als zij hun podiumpresentatie nog op een hoger niveau krijgen dan komt het helemaal goed met Pestifier.

 

Truth Coroded(AU)
Het gaat er heel wat bruter aan toe met de mannen van Truth Corroded. Maar na een paar nummers begint het toch wel erg voorspelbaar te worden. Met name de ritme sectie blijft heel erg in het zelfde riedeltje hangen. Toch erg jammer want met de podiumpresentatie zit het wel goed.

 

Karnak(IT)
Het niveau ligt bij Karnak toch wel een heel stuk hoger. De muziek zit strak in elkaar ook al zijn ze wars van modetrends en spelen ze  death metal in de stijl van Messugah. Origineel is het niet wel erg lekker. Het is alleen jammer dat de zaal langzaam aan pas volloopt. Ze verdienden een groter publiek.

 

Vital Remains (US)
Zodra de mannen van Vital Remains het podium betreden en de verlichting van de gitaar van Tony Lazaro aan gaat is het duidelijk, dit wordt echte metal en ze blazen het dak er af. Het is dan ook geen verrassing wanneer Scott Willy cirkel gebaren maakt de 1e pit van de avond begint. Ook zijn vocalen weten te overtuigen en doen je Glenn Benton vergeten. Het publiek gaat los. Een  hele strakke show met goede muziek wat wil je nog meer? Ook al valt de PA uit tijdens de laatste nummers, ze spelen  gewoon stoïcijns door. Heel knap!

Malevolent Creation (US)

 

Hierna mogen de mannen van Malevolent Creation de toorts over nemen. Helaas lukt het ze niet om het publiek zo mee te krijgen als hun voorgangers. De zanger Brett Hofmann was duidelijk te veel geïnteresseerd in het bier bij de drummer. Zodra de muziek ophoud begint hij te wankelen en neemt hij na elk nummer een iets te lange drankpauze. Desondanks weten ze toch een strakke show weg te geven met veel klassiekers maar ik had het gevoel dat ze er niet alles er uit hebben gehaald wat er in zit.

Krisiun (BRA)
Krisiun neemt vervolgens het stokje over en doet dit op een uiterst goede manier. Het publiek gaat weer helemaal uit hun dak. Ongelofelijk met wat voor passie en uiterste precisie een bombardement van blastbeats en strakke gitaar partijen op ons wordt afgevuurd. Tussendoor wordt het publiek  en alle bands van de tour bedankt en maken ze een waar metal feest van de avond! Een waardige afsluiter van een geslaagde avond  En na de  laatste toegift wordt het stil en hebben we de avond overleefd en kunnen we met een warm gevoel, een pijnlijke nek en een paar verdiende blauwe plekken naar huis.

 

Verslag geschreven door Gerbean Woltering
Foto´s Ronald van de Baan 

 


<